Inspirerend werkgeverschap
arrow_drop_up arrow_drop_down

Transformeer je bedrijf op tijd, 

NU is het juiste moment!

Koop dit boek NU, lees het later en kom in actie!

Het kan je als werkgever helpen om future proof te worden en niet alleen

de juiste mensen binnen te halen, maar ze ook binnen te houden.

Koos Groenewoud, expert Nieuw Leiderschap en Nieuwe Business Modellen

OVER HET BOEK

Geen managementboek of 'how to'-boek, maar een boek met pure, persoonlijke ervaringen van succesvolle ondernemers met vernieuwend werkgeverschap: sociaal-innovatief en future proof.  De generaties Y en Z tonen nog maar weinig te hebben met het type werkgever van de vorige eeuw. Het is tijd voor een andere benadering.


Het boek is met name bedoeld voor ondernemers met een vooruitziende blik of voor wie aanvoelt dat oude structuren niet langer meer werken - tenzij met veel buikpijn. Voor wie zich oriënteert op een nieuwe organisatie-inrichting en mensgericht werkgeverschap of misschien zelfs al heeft besloten de eerste stappen te zetten. Voor wie begrijpt dat zitten waar je zit je niet verder brengt.


  • Tip: een mooi en inspirerend cadeau voor eenieder met belangstelling  voor persoonlijke ontwikkeling.


Met dit boek (en de volgende) vraag ik aandacht voor het nieuwe werkgeverschap. Ik ben ervan overtuigd dat dit het juiste moment is. Hoe meer voorbeelden voorhanden, hoe eerder de kans dat ondernemers bereid zijn het ook anders te doen. Beter, vanuit gelijkwaardigheid, erkenning en waardering voor de eigenheid en waardevolheid van het individu. 

ENKELE FRAGMENTEN

Gery Groen - CiEP

We leven in een veel emotioneler tijdperk. Dus ik denk dat die aandacht voor de menskant toch echt zal moeten toenemen. Het is er gewoon, je kunt wel zeggen ‘ik heb daar geen boodschap aan’, maar het is er. Als werkgever zul je dus moeten leren wat het is om met emotie om te gaan. En dat betekent dat je je eigen emoties toch ook moet leren kennen.

Bob Defilet, Waes

De mensen tot 30 jaar kijken anders tegen het werkgeverschap aan en hebben andere verwachtingen dan de X-generatie, de oude garde. Als werkgever moet ik er rekening mee houden. Ik was laatst bij een klant. Ik moest even wachten en werd naar de wachtruimte gebracht. Er stond geen enkele stoel, alleen schommels. En er reed een kart door het kantoor, net een speeltuin. Dat vind ik hartstikke gaaf. Dat is totaal anders, waarom moet het zo stoffig zijn, waarom kan het niet gewoon leuk zijn?

Donald Bezemer, DON Bureau

In een managementdevelopmenttraject werden mijn privé en mijn zakelijk leven onder de loep genomen. Hoe was ik thuis? Hoe was ik zakelijk? Ik dacht dat ik heel aardig gevonden werd, maar dat was helemaal niet zo. Ik was de grootste klootzak die er rondliep. Privé was ik een hele gezellige, leuke jongen. Ik dacht dus: dat kan toch niet waar zijn? Het heeft me wel meer bij mijn eigen ‘ik ‘ gebracht.

Roel Jansen, RJ Networks & Beveiliging

Als een andere ondernemer tegen me zegt: ‘Ben je wel goed bij je hoofd? Jullie steken misschien wel 100.000 in opleidingen en dan ben je ze voor de concurrent aan het opleiden’, dan zeg ik: je kunt ook anders denken. Ik denk dat de medewerker van de concurrent graag bij ons wil komen werken. Omdat ze hier de kans krijgen om zich te ontwikkelen en zich op te leiden. Dus alles wat ik investeer, dat krijg ik twee keer zo hard terug.

Bob Hutten, Hutten Business Catering

Waarom zou een ander niet op zijn bek mogen gaan dan? Ik geef er wel mijn mening bij: I’ve been there en dit is wat ik er toen van geleerd heb, dus doe je best. Het is weleens op je lip bijten, maar ook dikwijls verrast worden in wat een bedrijf zelf kan en doet. Als ze eenmaal in een lijn zitten die jij gezet hebt dan zijn ze natuurlijk een paar jaar bezig die lijn zo te maken zoals jij dat wilt hebben. Maar als je terug gaat staan en vraagt: hoe zou jij dat nou eigenlijk doen? Dan zie je dat er dingen gebeuren die veel groter zijn dan jij zou kunnen bedenken. Dan zie je dat het bedrijf kansen creëert die ikzelf niet ontdekt zou hebben.

Eric Damhuis, Brain of buildings

Als je voor de overheid werkt, dan heb je je aan bepaalde aanbestedingsregels te houden. En dan maak je ook mee dat een opdracht aan twee partijen gegund wordt. De ene partij doet dan het eerste deel en de andere partij het tweede deel. We kunnen dan maar beter zorgen voor een goede naam als samenwerkers bij onze opdrachtgever. Die samenwerking waar ik het nu over heb, die gaat buitengewoon prettig. Alle vizieren zijn open en de wapens naar beneden, met de focus op de belangen van de klant. En we leren van elkaar, omdat we verschillend zijn.

Rebecca van Nieuwkerk, 

Van Nieuwkerk Automotive-centre

Probeer niet alles zelf te doen. En geef de verantwoordelijkheid met een gerust hart aan iemand anders. Kijk aan de zijlijn mee als je het nog niet vertrouwt, maar je zult zien dat de mensen er eigenlijk heel goed mee om kunnen gaan. En je misschien wel verbazen op een positieve manier. Als je dat vertrouwen nooit loslaat, dan ga je het ook nooit krijgen. Doe het met baby steps, maar doe het gewoon.

Philip Lomans, Netvlies

Deze organisatiestructuur biedt mij de tijd om te ondernemen en andere dingen te doen en nieuwe dingen te ontplooien. En dat is voor mij ook veel leuker dan dat ik alleen maar aan het managen ben, aansturen en continu zeggen wat iedereen moet doen. Micromanagement is helemaal niet nodig. Samenwerken hoef je niet te managen, dat is iets wat natuurlijk ontstaat. Als je het maar faciliteert via de juiste kanalen en methoden, dan kunnen mensen zichzelf prima organiseren. En dan creëer je eigenaarschap.

Tonny Loorbach, IMU

Als je wil, kan je zelfs maandelijks een salarisverhoging krijgen. Als jij ervoor zorgt dat je elke maand waardevoller wordt, dan groeit je salaris mee. We hebben al verscheidene mensen gehad die 50% salarisverhoging kregen. Omdat ze in één keer een hele andere functie gingen bekleden. We hebben zelfs iemand gehad, die kreeg al salarisverhoging nog voordat ie zijn eerste salaris had gekregen. Dus dat kan ook.

Eric Groenen, Dual Inventive

Als er ergens in de organisatie een probleem is, dan wordt er ‘buikpijn’ ervaren. Dan vraag je: wie heeft hier buikpijn, wie voelt de pijn? De rol, die moet je voelen. Maar heb je ook de kwaliteit om het probleem op te lossen? In het hiërarchische model gaan ze gewoon naar de baas toe en dan moet die het oplossen. Nu moeten ze het zelf doen of zoeken mensen om zich heen die kunnen helpen met het oplossen van het probleem.

Henny de Haas, Hoppenbrouwers Techniek

Het is niet zo moeilijk om mensen fouten te laten maken, maar het is de juiste mensen die fouten te laten maken, de talenten, want die leren er iets van. Of het een monteur, een leerling, een directeur of een leidinggevende is, die ruimte, die moeten ze hebben. 

De beste mensen moet je de meeste aandacht geven, die moet je scherp in de gaten houden. Op tijd met salarisverhoging, uitdaging geven, voortdurend hun ambities de ruimte geven. Die emotionele wortel van ontwikkeling, die stappen, dat salaris, je moet altijd net één stapje vóór zijn.

Denk je er al over om het ook anders te doen? Laat je nog méér inspireren!

Wil jij ook anderen inspireren met je persoonlijke verhaal?

Cookies erbij?